Dag 11 en 12 Mesa Stila / Borobudur

28 juni 2015 - Semarang, Indonesië

Hi Allen

Gisteren moest ik helaas alleen op pad omdat Ton toch weer een hoop last had van zijn maag. Volgens de test had hij niks maar toch nog last....balen.

Ik ben op pad gegaan met de chauffeur Ekko en hij heeft mij naar de oudste koffieplantage van Java gebracht, Mesa Stila > www.mesahotelsandresorts.com/mesastila/. Deze koffieplantage stamt echt nog uit het oude indie en alles is in ere bewaard.Bij deze koffieplantage is een heel mooi spa resort gebouwd helemaal in de sfeer van tempo doeloe.

De rit er naar toe was al een feestje, een ware jungle tour ! Tot nu toe heb ik het niet zooo mooi gezien. Het is een ritje dwars door de Botanische tuinen met links en recht de prachtige sawas (rijstvelden), gecombineerd met (te) drukke dorpjes.

Dat is wel jammer hier, t is altijd druk waar je ook bent, er leven te veel mensen op dit eiland.

De koffieplantage is werkelijk een paradijs midden in de jungle. Het warme klammige weer, de geuren, de krekels,de koffiegeur,mmm ik waan me even in het oude indonesie en voel me hoe mijn moeder dit ooit gevoeld moet hebben, ik voel me zeer senang. Ik krijg een persoonlijke gids die mij  een tour geeft.

Overal op de plantage staan de prachtige koloniale gebouwen nog zelfs incl. de meubels,je kunt hier zo een oude film opnemen. Gustav van der Swan heeft deze plantage in 1920 opgericht. Nu is het van een rijke indo die dit als hobby erbij doet, de spa, en rondleidingen, de koffie is alleen vd gasten en bezoekers....geen export, zonde!

De villa's van de spa staan verspreidt door de plantage heen en hebben een magnifiek uitzicht over de plantage met op de achtergrond een enorme vulkaan.Deze spa is de beste van Indonesie em alles staat in het teken van gezondheid.Alles wordt hier zelf gekweekt, groenten,fruit specerijen en helende kruiden. No Alcohol dus, zoals op zoveel plekken hier.

Ik laat een gezond gember drankje voor mijn darmen maken.

Als je even echt wilt bijkomen van een stressvolle periode dan is this the place to be!! Boek niet online want dan ben je mooi genaa....

Na heerlijk gezond gelunched te hebben heeft Ekko mij de berg mee opgenomen om mij het echte indonesie te laten zien.Wauw, heb mijn ogen weer uitgekeken, een geweldige route omhoog door authentieke dorpjes met markten en drukte..

De temperatuur daald hier ook gelijk met 9 graden waardoor het met 25 gr heel aangenaam is. Door deze temperatuur groeien hier ook heel veel koolsoorten en zijn er zelfs naadbomen.

Ekko neemt mij mee naar een tempelroute helemaal boven op de berg. Het is al een beetje schemerig en dampig en  het voelt heel mystiek aan met op de achtergrond de moskee die door het dal galmt. Er wordt hier zelfs door de lokalen gekampeerd , weliswaar zijn de tentstokken hier vervangen door bamboestokken. Ik heb hier op deze berg een aantal kippenvel momentjes beleefd en ben Ekko dankbaar dan hij mij dit gegeven heeft.

Eenmaal thuis aangekomen in Semarang heeft Claudia ons mee uit eten genomen naar een waanzinnig indonesisch restaurant, een grote zaal ,fel verlicht vol met families. Het eten was echt waanzinnig, Ton (was erbij) ging helemaal uit zn plaat, topsmaken!

Na het eten zijn we alle nieuwe hippe restaurants gaan bezoeken die we nog niet gezien hadden. ton en ik waren onder de indruk van zeker drie restaurants. Zag er zeer europees uit en bomvol! semarang is booming.

Het was een lang dagje vol indrukken, was kapot maar voldaan ;-)

Vandaag zijn we naar de Borobudur gereden , een tocht van bijna 3 uur heen en 3 uur terug.De Borobudur is een Boedddistische Tempel uit een ver verleden.

De Borobudur is gelegen bij de Merapi, de meest actieve vulkaan van Indonesië, en is gebouwd in de periode 750 - 850. De naam stamt mogelijk van het Sanskriet "Vihara Buddha Ur", dit betekent vrij vertaald "boeddhistische tempel op de berg".

De Borobudur is opgebouwd als een grote stoepa. De basis van deze stoepa is 123 bij 123 meter. De stoepa heeft negen etages; de onderste zes zijn vierkant, de bovenste drie rond. De etages vertegenwoordigen de boeddhistische kosmos. Op de bovenste etages bevinden zich 72 kleine stoepa's, die gebouwd zijn rondom één grote centrale stoepa. De grote stoepa staat symbool voor het Nirwana.

De kleine stoepa's vertegenwoordigen van onder naar boven de weg die een boeddhist moet afleggen om uiteindelijk in het Nirvanate worden opgenomen. De open gaten in de onderste stoepa's staan op hun punt (de weg is nog onzeker) en in de bovenste stoepa's vlak, horizontaal (de weg is duidelijk, het geloof stevig).

's Ochtends dient de Borobudur nog steeds als gebedsoord. Een pelgrim loopt iedere etage zeven maal rond met de klok mee. In de stoepa's bevinden zich beelden van Boeddha ; wie door de gaten in de stoepa's deze beelden aan kan raken ontvangt, volgens het lokale bijgeloof (niet volgens het boeddhisme), het eeuwige geluk.

Mooi om gezien te hebben !

Na dit bezoek hebben we bij een splinternieuw resort gelunched , en ook dit was weer een aanrader! T een is nog mooier dan t ander.

Morgen is onze laatste dag van ons bezoek aan dit prachtige maar drukke land,we gaan morgen met de makelaar nog wat pande bezichtigen en proberen nog een school te bezoeken hier in Semarang.

Het was een mooi avontuur en vond het leuk om te delen met jullie. Nu willen jullie  natuurlijk weten wat mijn conclussie is...

Kunnen we hier wonen ? > Yep ik zie ons hier voor een periode van 3 /5 jaar geweldig leven.De kids zullen het moeilijk krijgen op school  en met aanpassen maar uit verhalen van expats hier en de ervaring die nancy's broer heeft zijn kids zo flexibel en van dit levensavontuur zullen ze meer opsteken dan heel hun opleiding bij elkaar! Nan & Ik redden ons overal.

Zakelijk zijn er uitdagingen , er is markt genoeg en ik ben ervan overtuigd dat wij hierin zullen kunnen slagen. er zijn echter een hoop ( financiele) hobbels te gaan en we zullen al onze bevindingen op een rijtje moeten gaan zetten en dan alles op de weegschaal gaan leggen.

Deze beslissing neem je niet overhaast maar weloverwogen. De eerste stappen zijn gezet en die zijn positief !!

Ik zie en spreek jullie in Nederland xxxx

1. Jell:
    28 juni 2015
    Gelukkig weer n paar vruchtbare dagen..
    Toch fijn om de reis met z'n tweetjes zo af te sluiten in plaats van op de wc-pot...

Dank Colin dat ik een beetje over je schouder heb mogen meekijken en mee genieten van jullie bijzondere reis!x

Tja nu komt t moeilijkste...

dimanapun memimpin perjalanan ini dan apa kebijaksanaan
    (Waartoe leidt deze reis en wat is wijsheid)
  2. Lotty Rothuizen:
    29 juni 2015
    Super bedankt voor je mooie verhalen. Erg leuk om te lezen en te zien en te volgen. Ik voel een afscheid aankomen... Maar zoiets bijzonders moet je niet laten schieten als het goed voelt. Goede reis terug!
  3. Richard:
    29 juni 2015
    Veel dank voor je mooie teksten Colin. Fijn zo dingen ook een beetje mee te kunnen maken. Zie je zaterdag amigo.